Megkezdődött a Keleti-főcsatorna felújítása, a munkálatokra a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság (Tivizig) az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) konzorciumi partnereként több mint 3 milliárd forint – 85 százalék európai uniós és 15 százalék hazai – támogatást nyert – jelentették be a közelmúltban Debrecenben, a projektindító sajtótájékoztatón.

Bara Sándor, a Tivizig igazgatója elmondta: a munkálatok során mederkotrást végeznek, Tiszalöknél átépítik a Keleti-főcsatorna torkolatát, ahol hordalék és iszapterelő művet alakítanak ki, és teljesen felújítják, illetve átépítik a balmazújvárosi "bukót", valamint a tiszavasvári, a hajdúszoboszlói és a bakonszegi zsilipeket.

A Keleti-főcsatorna építése 1954-ben Tiszavasvárinál Fotó: Tivizig

A Tiszalök és Bakonszeg között húzódó, mintegy 100 kilométer hosszú Keleti-főcsatorna 1956-ban készült el teljes hosszában, az eltelt hatvan évben jelentős mértékű iszapnövekedés történt a mederben, aminek következtében lecsökkent a csatorna vízszállító kapacitása.A Keleti-főcsatorna 200 ezer hektár föld öntözését, valamint több mint 9 ezer hektár tógazdaság és vizes élőhely kialakítását biztosítja, emellett a kiemelt fontosságú ivóvízbázisok közé tartozik. A balmazújvárosi vízkivételi művön keresztül 1974-től részben a Keleti-főcsatornából kapja az ivóvizét, valamint az ipari és öntözővizét Debrecen, illetve több környékbeli település.

A Kilián vontató a Keleti-főcsatorna építésénél az '50-es években (C) MTI

A Keleti-főcsatorna a Körös-völgyet tekintve is kiemelt fontosságú, miután a vízleadó útvonalakon keresztül évi 300-400 millió köbméter vizet biztosít a térségnek. A Keleti-főcsatorna Tiszalöktől Balmazújvárosig hajózható, s belőle ágazik el Tiszavasvárinál az Alföld másik jelentős csatornája, a Nyugati-főcsatorna.

A Hajdú Bihari szakaszon még megközelíthető a part.
Pajna Zoltán, a hajdú-bihari közgyűlés elnöke a főcsatorna gazdasági szerepe mellett a turisztikai jelentőségét hangsúlyozta: a mintegy 100 kilométer hosszúságú csatorna megerősített töltésein kerékpárutakat is kialakítanak.A hajdú-bihari klímastratégia megvalósításának fontos eleme a környezettudatos szemlélet formálása. Ennek jegyében folyik a derecskei csatorna-program, és a tervekben szerepel a Hajdúhát teljes vízpótlását megoldó projekt előkészítése. Pajna Zoltán felhívta a figyelmet az önkormányzati belterületi csatornák karbantartására is, amelyeknek nagy szerepük van a belvizek elvezetésében.

Tiszavasvárinál a növényzettől (sástól) szinte megközelíthetettlen a part.

Kovács-Cihat Ádám, az OVF projektvezetője szerint a Tisza folyó és a Tisza-tó egyre nagyobb szerepet tölt be az Alföld vízgazdálkodásában. A Keleti-főcsatorna most kezdődött és várhatóan 2019 szeptemberére befejeződő felújítása eredményeként jelentősen javul az Alföld vízellátása.

Forrás: MTI/Tivizig

A címlapról ajánljuk